Zoeken
  • Mieke Cailliau

Van LockDown naar StandUp

Bijgewerkt: 16 uur geleden


Woensdag 18 maart gingen we met zijn allen in lockdown-light. We konden bij de pakken blijven zitten, of kansen zien. De ondernemer die met hart en ziel voor zijn passie gaat, kiest voor dat laatste. Van lockdown naar standup.


Als niet-essentiële verplaatsingen verboden zijn, dan brengen we de winkel naar de klant. Dat is een no-brainer. Of we gebruiken de coronatijd om te innoveren en een nieuw product te lanceren. Dat is iets complexer. Maar wanneer de nood hoog is, is de verbeelding aan de macht. In crisistijd heeft die verbeelding best iets met solidariteit en/of empathie. Wie zich afvraagt: "wat kan ik, als ondernemer, betekenen voor mijn medemens in lockdown?" en daar iets op vindt, wordt beloond met gratis publiciteit, en wint harten, ook die van niet-klanten.

Ondernemers die hun passie blijven volgen, ook in uitdagende tijden, vinden zichzelf opnieuw uit. Met een DIY-box bijvoorbeeld, waarvoor we niet uit 'ons kot' moeten komen. Een overrompelend succes, zo getuigen Lotte Martens en Chocola-Tuti. De Leuvense textielontwerpster en -producente Lotte Martens wordt geconfronteerd met afgelaste beurzen en het wegvallen van workshops. Ze waagt de sprong naar B-to-C met een 'verrassingsbox' (stoffen, toegang tot patronen, postkaarten en een gepersonaliseerde boodschap) die je online kan bestellen. Ook Chocola-Tuti, chocoladeworkshops & teambuilding, uit Kampenhout lanceert DIY chocoladeboxen met truffelbollen en ingrediënten om ze zelf af te werken.


Er blijken ook kansen voor ondernemers die inzien dat mondmaskers niet onmiddellijk zullen verdwijnen. De Gouden Schaar, mannenmode voor jong en oud, uit Tienen, lokt de mensen terug naar de winkel met een slimme eenmalige actie. Ze maken van je oude hemd 3 mondmaskers voor 10,00 Euro in ruil voor een waardebon van 10,00 euro. De actie heeft zoveel succes dat de zaak besluit om ook mondmaskers te verkopen.

Brilglazenfabrikant Tokai Optecs uit Tienen, innoveert dan weer met een techniek die voorkomt dat brilglazen aandampen bij het dragen van een mondmasker. Een wereldprimeur! Tokai schenkt de eerste 50 brillen met deze techniek aan het Universitair Ziekenhuis in Bierbeek.


Het eigenzinnige el vino loco uit Wakkerzeel heeft ook niet stil gezeten. Wijnliefhebbers geven hun persoonlijke smaak en hun afhaalmenu online door, waarop ze persoonlijk advies krijgen met aangepaste wijnen. Of je kan er 'een weekend op uit', figuurlijk dan, met de weekendpakketten Portugal, Spanje, Oostenrijk of Italië.


Kijk even om je heen en je ziet dat het barst van creativiteit in ondernemersland. Zij die tijdens de coronacrisis kansen zien, hebben een voetje voor. Wat duidelijk is, is dat we na de crisis niet meer terug gaan naar 'het normaal'. Het normaal zal er na coronatijd anders uitzien. Je onderneming is daar maar best op voorbereid. DYI-boxen en pakketten tout court, zijn 'here to stay'. Mondmaskers waarschijnlijk ook.

Empathie en solidariteit brengen de handelaar dichter bij de consument. Maar voor de consument is letterlijk 'dichtbij', nu ook essentieel. Je hebt niets aan een bookingdotcom die je boeking niet terugbetaalt als je het land niet uit mag. Of aan dat pakje uit China dat nog steeds op zich laat wachten. Ook overheden beseffen dat we te afhankelijk geworden zijn van grote mondiale spelers, wanneer het misgaat met bestellingen voor medisch materiaal en apparatuur. "Winkelhier" is geen loze VOKA-slogan meer en mag een beetje meer kosten.

Ook vanuit economisch standpunt zien we een verschuiving van globalisatie naar lokaal. Voor de crisis kreeg een startende onderneming 10/10 als ze 'scalable' was, als ze potentieel had om te groeien. Vandaag staat 'groei' niet meer centraal, maar zijn het kernwoorden als 'sociaal' en 'solidair' die punten scoren.

Bij Contrapunt zien we ook kansen. Het atelier blijft draaien, zij het op een lager pitje. Er zijn klanten die blijven communiceren naar hun klanten/medewerkers en onze hulp nodig hebben. We zien de kans om onze klanten zelf eens een brief te schrijven, volgens de regels van de kunst: gepersonaliseerd, met verschillende elementen, in een omslag die aanspreekt. We zien ook de kans om eindelijk eens werk te maken van een blogpost. Want we zijn er ons van bewust: online en offline versterken elkaar wel degelijk. En we lanceren een nieuw product: de busmailing. Het is een oud beproefd concept in een nieuw jasje: verschillende niet-concurrentiële adverteerders verzamelen hun respectievelijke promoties in 1 omslag en delen daarbij de kosten. Nieuw is dat we handelaars uit dezelfde regio met elkaar verbinden en de lokale economie een duwtje in de rug geven.

Voor Contrapunt is het nooit de bedoeling geweest om te groeien, om 'scalable' te zijn. Onze missie was altijd al om andere gepassioneerde ondernemers te helpen hun missie uit te dragen. Met het gedrukte woord, op papier, en in de brievenbus. Sinds de oprichting in 1997 vragen wij ons af: wat kunnen we voor jou betekenen? Als we maar kunnen personaliseren, verzendklaar maken en verzenden. Brieven en/of pakjes. En je wegwijs maken in het postgebeuren dat meer en meer lijkt op een ondoordringbare jungle.

Voor wat we bij Contrapunt doen, vragen we een eerlijke prijs. Die is misschien iets hoger dan bij de concullega die prijsbreker wil zijn. Maar wij gaan er prat op dat onze transparante en open communicatie van ons een betrouwbare partner maakt, die met de klant meedenkt en oplossingen helpt verzinnen. Van verzinnen tot verzenden. En dat is onbetaalbaar, toch? De kans zit er trouwens in dat ons (gratis) advies je uiteindelijk zelfs kosten bespaart.

Zie jij als ondernemer kansen in crisistijd, en heb je hulp nodig om je boodschap uit te dragen? Een boodschap van empathie of solidariteit, of eentje waarmee je je passie voor jouw vak toont? Een postmailing is een beetje zoals een zaadje planten... Bel ons. We helpen je, van lockdown naar standup. En lees misschien ook Postmailings vallen op. Want dat doen ze echt. Meer dan ooit!




103 keer bekeken

© 2019   Contrapunt bvba, Pieter Nollekensstraat 95, 3010 Leuven - BE 0461.341.601 - RPR Leuven