Hoe schakel je van louter digitale communicatie naar papieren communicatie? De case van 'Fruit on Wheels' is een "school"voorbeeld :-) . In augustus 2020 klopte het Leuvense 'Fruit on Wheels' bij Contrapunt aan. Het familiebedrijf zag nauwelijks nog respons op de jaarlijkse e-mailings. Vader en zoon besloten zich te wagen aan een postmailing naar scholen. Ze begonnen zelf met het printen van brieven en adresseren van omslagen om vervolgens de brief manueel te plooien en samen met een folder onder omslag te steken. Dat bleek een titanenwerk! Contrapunt to the rescue! We werkten de job verder af, machinaal, en de klant profiteerde - voor het deel van de mailing dat nog niet geadresseerd was - van de voorkeurstarieven voor direct mailing. Contrapunt is immers gecertificeerd voor het gebruik van MailID (de barcode die boven het adres verschijnt) die bij bpost recht geeft op een voorkeurstarief. Het resultaat?
De klant noteerde 16% offerte-aanvragen, en 20 nieuwe klanten. Een niet onaardig resultaat, en dat in volle crisistijd! Bovendien hadden enkele grote bedrijven hun fruitabonnement opgezegd omdat hun medewerkers van thuis uit werkten. Dankzij de mailing bleef de schade die de crisis aanrichtte al bij al beperkt.
Voortgaand op het succes van de DM-campagne in 2020, besluit Fruit on Wheels een nieuwe DM-campagne te lanceren in 2021, opnieuw naar scholen. De respons overstijgt alle verwachtingen met meer dan 20% nieuwe klanten. De reden van dit succes? Enkele sleutelwoorden om te onthouden, en ook wat geluk natuurlijk:
'herhaling werkt' De campagne werd gelanceerd op het einde van het schooljaar (juni 2021) en werd herhaald eind augustus 2021 aan het begin van het nieuwe schooljaar.
'creatief PB-nr' Een creatief PB-nr op de omslag verwijst naar het door de overheid gesubsidieerde 'Oog voor Lekkers', een project dat goed gekend is in de scholen. De omslag kan rekenen op herkenning én vertrouwen, waardoor de ontvanger gemotiveerd wordt om ze te openen.
'verschillende elementen' Hoe meer elementen in de omslag, hoe hoger de respons. In 2020 was het een folder en een brief; in 2021 een brief, een kaart, een kalender en een bestelformulier. Alle nodige informatie om te bestellen zit in de omslag. In een digitaliserende wereld is het een verademing om niet alles op het beeldscherm te moeten zoeken. Geen internet nodig om te beslissen. Papier leest bovendien gemakkelijker dan een scherm. De bestelling kan men doorbellen of scannen en doormailen.
'incentive' Een incentive zorgt altijd voor een hogere respons. Wie intekent op een fruitabonnement, ontvangt een gratis fruitmand met een fles wijn. De incentive wordt bovendien op de kaart afgebeeld, want een beeld zegt meer dan 1.000 woorden.
'mensen en handtekeningen' maken het verschil De kaart toont een foto van vader en zoon, als betrouwbare partners in het 'Oog voor lekkers'-project van de Overheid. Het familiebedrijf krijgt een 'gezicht'. Dat spreekt aan en komt heel persoonlijk over. Zo ook, de brief die getekend is met persoonlijke leesbare handtekeningen. Vertrouwen is de basis van de verkoop.
'een portie geluk' Scholen blijken in 2021 bij wet verplicht om 3 offertes op te vragen. Dat is een meevaller! Als een aanbieder zich spontaan meldt via de post als een betrouwbare partij, dan is dat voor de school zeer handig! Deze nieuwe maatregel van de overheid heeft onmiskenbaar een bijkomende positieve invloed gehad op de resultaten.
Ook hulp nodig om te schakelen van digitale communicatie naar papieren communicatie? Melissa en Mieke helpen u graag met hun expertise.
Contacteer ons op 016 35 34 78!
Opmerkingen