top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMieke Cailliau

Verhoog de ROI van uw online marketing met drukwerk!

Bijgewerkt op: 25 mrt.

Nu elke mailbox een tsunami aan berichten is, hoe kan u uw online marketingstrategie optimaliseren? De communicatie met prospecten en klanten is meer en meer, soms zelfs louter digitaal. Elke mailbox bevat een tsunami aan berichten die amper nog de aandacht krijgen die ze verdienen. Wat we winnen aan snelheid waarmee we een digitaal bericht de wereld kunnen insturen, verliezen we aan de aandacht waarmee dat bericht nog wordt gelezen (of niet gelezen). Hoe zorgen we ervoor dat uw digitale berichten wel de aandacht krijgen die ze verdienen? Door papieren communicatie in te schakelen die opvalt én de online communicatie versterkt en laat renderen. Kortom, door een slimme integratie van de papieren communicatie in de online marketingstrategie.

Er zijn verschillende mogelijkheden om online en offline communicatie met elkaar te laten samenwerken. Hier alvast 3 voorbeelden van hoe drukwerk met succes de brug slaat naar digitaal:


Laat uw e-mailing  voorafgaan door een brievenbuszending

De ROI van uw e-mailings opkrikken? Denk eens aan een postmailing die voorafgaat aan uw e-mailing. Daar zijn twee goede redenen voor:

  • De spontane merkbekendheid ligt bij een postmailing meer dan dubbel zo hoog (120% hoger) dan bij een e-mailing.

  • Een e-mail die herinnert aan uw postmailing (met dezelfde visuele identiteit en 'tone of voice'), verhoogt de respons op uw postmailing met 50%.


Zo stuurde “Panache Straatmeubilair“ een e-mailing om te herinneren aan de folder met een 'buitengewoon aanbod' die een week voordien in de bus viel. Er werd op de e-mailing een nooit-geziene open-rate van 37,9% en een click-rate van 9,2% opgetekend.







Het gebruik van een display mét QR-code

Als het laatste item uit de display is weg genomen, verschijnt op de display een tekstuele uitnodiging (met een url én een QR-code) om op een eenvoudige manier extra-items op te vragen. De url en de QR-code sturen de aanvrager naar een handig webformulier dat alle gegevens verzamelt die nodig zijn om snel nieuwe items op te kunnen sturen per post. Denk hierbij zeker ook aan een expliciete opt-in op het webformulier, zodat de aanvrager de optie krijgt om toestemming te geven voor eventuele andere marketingacties en/of campagnes van derden. 


Om het legaat als vorm van steun bekender te maken, en de goede doelen van KU Leuven en UZ Leuven onder de aandacht te brengen, ontvingen notarissen een omslag in de brievenbus met een folderhouder, een pakketje folders en een begeleidende brief.


Op de folderhouder staat een QR-code die verschijnt als de folders uitgeput zijn.


De huis-aan-huis bedeling in dienst van online Onbekend is onbemind. Een huis-aan-huis bedeling maakt uw producten en/of diensten bekend in een afgebakend gebied. Een reclamefolder (of ander drukwerk) valt in de brievenbus, zonder adres en zonder frankering, maar wel met vermelding van uw url én een QR-code die rechtstreeks naar uw website, registratieformulier of webshop leidt. Zorg zeker voor een duidelijke incentive, bij voorkeur mét datum waarop het aanbod verloopt, waardoor uw drukwerk waarde heeft en langer wordt bewaard (= grote visibiliteit! voor alle gezinsleden).


Zo promoot koffiebranderij “JAVA Koffie”, de actie “koffiefestival 5+1” middels een huis-aan-huis bedeling van een fraai vormgegeven flyer in een afgebakend gebied rond de koffiebranderij. De flyer verwijst naar de webshop én naar de ‘bakstenen’ JAVA shop.

De flyer promoot ook een rondleiding die in een mum van tijd volzet was. Extra-rondleidingen werden gepland en gecommuniceerd om aan de grote vraag te voldoen.


Wenst u ook uw ROI van uw online campagnes te optimaliseren? Contacteer Contrapunt om van gedachten te wisselen! We maken graag tijd om samen met u te brainstormen.




55 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page