Zoeken
  • Mieke Cailliau

Postmailings vallen op

Bijgewerkt: mei 22


Nog nooit spendeerden we meer uren online als vandaag in volle Corona-crisistijd. Het blijkt vooral een manier om met elkaar te verbinden, zij het virtueel, of om stress te counteren met humoristische filmpjes en plaatjes (die we vaak zelf maken). Maar hoe blijven we als bedrijf/handelszaak in contact met onze klanten en prospecten? We communiceren vooral digitaal via e-mail, de website en via sociale media over hoe we met de Corona-crisis omgaan. Handelszaken zonder webshop bouwen er nu halsoverkop eentje omdat de bakstenen winkel dicht moet. Video calls en web conferences vervangen fysieke afspraken. De digitalisering zit in een ongeziene versnelling. We zitten uren achter het scherm. De mailboxen waren al vol, en exploderen nu. Een e-mail wordt beoordeeld op de afzender en het subject. Welgeteld 2 seconden en de bestemmeling beslist verder te lezen of niet. Is de timing slecht, of spreekt het subject niet aan, dan verdwijnt de e-mail in de zee van e-mails of in de prullenmand.. E-mails zijn snel en efficiënt in een one-to-one interactie: details omtrent een bestelling, leveringstermijn en dergelijke. Kortom, communicatie waarop de klant zit te wachten en die niet riskeert te verdwijnen in een overvolle mailbox. Maar als het aankomt op een catalogus, een uitnodiging, een promotie met een einddatum, ontvangen we die niet liever in de brievenbus? Het is niet voor niets dat een brief, een kaartje, een tekening in de brievenbus van het woonzorgcentrum of het rusthuis vandaag het nieuws haalt, nationaal én regionaal. Papier is tastbaar, en maakt emoties los. De bestemmeling voelt zich gewaardeerd omdat iemand de moeite deed om een brief te schrijven en een postzegel te betalen. Voor wat er toe doet, sturen we geen e-mail maar iets op papier. Papier is de nieuwe luxe! Een postmailing valt op. We zien de postbode graag komen. Hij is een held die aan het werk blijft op een veilige afstand. Iedereen maakt minstens 2 keer per week zijn brievenbus leeg. En een postmailing heeft een levensduur van gemiddeld 17 dagen. 17 dagen! Dat gemiddelde van 17 dagen haal je zeker met een korting (onder de vorm van een voucher of een promotiecode voor een online bestelling) of een incentive/ kleine attentie.

bpost spreekt van 'inhouse marketing'. Dat is het ook letterlijk: de post blijft dagenlang op de living- of keukentafel liggen en bereikt alle gezinsleden.. Je merk blijft al die dagen zichtbaar 'in huis'. Er is geen betere plek om op te vallen.

Enkele tips voor een slimme postmailing in deze Corona-crisistijd:


- stem je boodschap af op 'brand awareness' in plaats van

'brand-performance'. Je doel is nu niet om onmiddellijk te verkopen maar om empathie te tonen. Zo zorg je ervoor dat je merk top-of-mind blijft (en de verkoop later volgt).

Ook medewerkers die van thuis uit werken, zijn blij met een teken van empathie (zoals in het vb. op de afbeelding links). Dat is 'employer branding' van de bovenste plank.


- zoek partners met eenzelfde bedrijfs-mentaliteit; verenig jullie krachten en deel de kosten. Het is voor niemand een geheim dat de portkosten zwaar doorwegen op een postmailing. Het helpt als je die kan delen.

Hoe kan Contrapunt helpen? Verzinnen en verzenden is onze baseline. We vertellen je er graag alles over: Bel Melissa op 0495 44 23 74 (op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag) Bel Mieke op 0476 61 91 38 (op maandag, donderdag en vrijdag)



0 keer bekeken

© 2019   Contrapunt bvba, Pieter Nollekensstraat 95, 3010 Leuven - BE 0461.341.601 - RPR Leuven