top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMieke Cailliau

#happytohelpspreadthelove

Bijgewerkt op: 1 mrt. 2021

We schrijven juni 2020 en de wereld is traag maar zeker aan het 'resetten'. Zo ook ons atelier. Het regent er al een paar weken - druppelsgewijs - spreekwoordelijke 'harten onder de riem', onder de vorm van bedankkaartjes en gadgets. Opmerkelijk hoe de toon van de boodschappen die we de wereld mogen insturen, is veranderd. Ook bij projecten die door de crisis on hold stonden en nu terug op gang worden getrokken. Het heeft misschien even geduurd voor het begon te dagen: geen tijd als crisistijd om stil te staan, dankbaarheid of empathie te voelen en dat ook te tonen aan klanten en medewerkers. En dat je dat beter op papier doet, dan in een vluchtige e-mail. Papier is tastbaar en heeft een zekere sérieux. En met een gepersonaliseerd gadget erbij gaat het gedrukte woord nog dieper, en blijft het nog langer hangen.


Gadget-leveranciers beleven hoogdagen in corona-tijd. De spreekwoordelijke anderhalve meter afstand wordt tastbaar met de handige rolbandmaat. Een kaartje voor een leerling/student met de boodschap "we staan (anderhalve meter) achter je", maakt pas indruk als er ook een echte meter bij zit. Anders is het maar een 'lege brief'. Dat heb ik uit de eerste hand van een 22-jarige student die het al lang verleerd is om brieven te schrijven, laat staan te lezen. Met een zakje bloemzaden of een brief op groeipapier zet je de lezer in de bloemetjes of plant je een zaadje, letterlijk en figuurlijk. Wie weken later de brief/zaden tot leven ziet komen in een bloementapijt, denkt toch met een warm gevoel aan de briefschrijver (en zijn/haar boodschap)? Een portie oplosbare koffie in de zorgsector zegt: "Dankjewel voor je hard labeur; tijd voor een welverdiende koffiepauze!".

Een mondmasker in de brievenbus, zegt: "We zorgen voor jou, zodat jij voor de ander kan zorgen."

Hoewel jonge kinderen niet verplicht zijn om een mondmasker te dragen, ontvangen alle Leuvense kids van 6 tot 12 jaar een gratis mondmasker in de brievenbus. In hippe kleurtjes, en met de herkenbare skyline van Leuven. De kids zijn fan van het mondmasker én van de stad. Een geslaagd charme-offensief van de stad Leuven: Direct Marketing wordt city-marketing!

Ook de studenten van UC Leuven-Limburg ontvangen een mondmasker met een trendy design gebaseerd op het UCLL-logo. De UCLL-student die zijn/haar mondmasker op heeft, herken je van ver! Direct marketing krijgt een 'street marketing'-kantje. Slim!


Heb je geen gadget dat voor zich spreekt, zet je woorden dan zeker kracht bij met beeldmateriaal. Maar voor je aan de slag gaat met copy en beelden, google je best eens op "de dialoogmethode van Vögele". Een wetenschappelijk onderbouwde methode, in de jaren '70 bedacht door professor Siegfried Vögele, neuromarketeer avant la lettre. Vandaag nog steeds relevant voor het schrijven en opmaken van direct mailings. Ook van toepassing op webteksten trouwens, voor een optimale conversie. Belangrijk, want in een snel digitaliserende wereld verwijst een direct mailing in de brievenbus al eens vaker naar een landingspagina op het internet.


Het atelier van Contrapunt 'vertraagde' door de crisis, maar stond niet helemaal stil dankzij de nieuwe trend van direct mailings vol empathie/sympathie en dankbaarheid, al dan niet met gepersonaliseerde relatiegeschenken. Daar zijn wij op onze beurt dankbaar voor. Als het aan ons ligt, mag deze trend blijven. We zien het als een voorrecht om te mogen bijdragen aan de verspreiding van zoveel dankbaarheid, sympathie en empathie 'op papier'. Daar kan e-mail niet tegen op.

Als je 80-jarige moeder, die kan 'computeren', videochatten en photoshoppen als de beste, voor moederdag een kaartje in de brievenbus krijgt, en dat naar eigen zeggen "voelt tot in haar tenen", ja, dan weten we toch wat een brief in de brievenbus met een mens kan doen? Postmailings vallen op in een snel digitaliserende wereld, maar daar hadden we het al over in onze eerste blogpost.


142 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page